w47_teaser_470x224_be-nl.jpg
kaffeewelt_header_960_328.jpg

Onze ruwe koffie

Koffie is een natuurproduct. Zoals bij een goede wijn hangt de kwaliteit van het afgewerkte eindproduct af van onberispelijke grondstoffen, een vakkundige oogst en voorbereiding van de grondstoffen, een goed verzorgd transport en een optimale verdere verwerking van de koffiebonen. Pas wanneer alle stappen in het productieproces gepaard gaan met strenge kwaliteitscontroles, kan het uiteindelijke koffieproduct uitstekend van smaak zijn.


De koffieteelt

Een goede kop koffie is het resultaat van talrijke productiestappen en kwaliteitscontroles die we nu graag wat nader aan u toelichten:

Uitgelezen teeltregio's

ALDI koopt haar rauwe koffiebonen uitsluitend via zorgvuldig geselecteerde koffie-importeurs uit de beste teeltgebieden van de wereld: uit Centraal- en Zuid-Amerika (o.a. Brazilië, Mexico, Peru, Colombia), Oost-Afrika (Kenia, Ethiopië) en India.

De koffieplantages liggen tot 1800 meter boven de zeespiegel in afgelegen tropische bergzones, op hoogvlaktes of in bosgebieden. De koffieteelt gebeurt door ervaren koffieboeren die hun kennis niet zelden over generaties heen overgeërfd hebben. Vooral de Arabica berglandboon is een uiterst veeleisende plant die niet gemakkelijk te verbouwen is en hoge eisen stelt aan bodemgesteldheid, verzorging en klimaat.

De koffieplant

Het aanplanten van de koffiestruiken is een zeer complexe taak omdat het klimaat en de zorg bepalend zullen zijn voor de smaak en kwaliteit van het eindproduct: temperaturen onder 30 graden, geen al te grote temperatuurschommelingen tussen dag en nacht, een heel specifieke luchtvochtigheid, geen directe zonnestralen en een tegen de wind beschutte locatie zijn ideaal voor de groei en rijping van koffiebonen.

Koffiebomen en -struiken kunnen naargelang hun soort 10 tot 15 meter hoog worden en hebben kleine witte bloesems die ietwat zoet ruiken. De bomen worden doorgaans echter tot op een hoogte van twee tot vier meter gesnoeid waardoor de smaak van de bonen zich beter kan ontwikkelen en ze gemakkelijker kunnen worden geplukt.

De oogst

Het is zeer belangrijk dat de koffiebessen met de hand worden geplukt omdat ze aan de bomen op verschillende tijdstippen tot definitieve rijpheid komen. De struiken, die tot 25 jaar oud kunnen worden, dragen pas na drie of vier jaar voor het eerst vruchten. De vruchten kunnen ten vroegste worden geoogst nadat ze zes tot zeven maanden aan de boom kunnen groeien hebben en al die tijd goed verzorgd zijn.

De verdere verwerking

De lichtjes rood gekleurde koffiebessen waarin zich normaal twee koffiebonen bevinden, moeten nat worden verwerkt om de bonen veilig van de schil te kunnen losmaken. Tijdens dit natte verwerkingsproces worden verschillende reinigingsfasen, een ontvel- en een fermenteerproces doorlopen waarna een periode van droging volgt. ALDI gebruikt overwegend het natte verwerkingsproces voor de productie van de ALDI kwaliteitsmerken 'Markus' en 'Summa' omdat hierdoor de smaak van de koffieboon het best bewaard blijft.

De kwaliteitsbeoordeling

Na dit reinigings- en schilproces worden alle koffiebonen een eerste maal grondig op hun kwaliteit gecontroleerd. De koffieboeren en plaatselijke coöperaties (samenwerkingsverbanden van koffieboeren) onderwerpen de ruwe koffie al aan een eerste grondige kwaliteitscontrole. Daarbij worden het oppervlak, de grootte, de omvang en de kleur van de verschillende bonen gecontroleerd. Vervolgens worden ze volgens hun graad van rijpheid gesorteerd om een zo constant mogelijke kwaliteit van het uiteindelijke koffieproduct te kunnen bereiken.

De verscheping van de rauwe koffiebonen naar Europa

Na deze uitgebreide eerste verwerkingsstappen wordt de marktklare ruwe koffie in containers geladen die met speciale loodjes worden afgesloten. Deze verzegeling geeft ons de garantie dat de ruwe koffie tijdens zijn reis niet door onbevoegden wordt geopend en verhindert dat de waardevolle vracht door externe factoren, zoals de inwerking van de zon of vocht, wordt beïnvloed. ALDI laat de containerladingen ruwe koffie om milieuredenen uitsluitend per schip naar Europa vervoeren.

ALDI neemt zijn verantwoordelijkheid in de hele leveringsketen

De koffieteelt vormt de bestaansbasis voor ca. 25 miljoen kleine boeren in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Meer dan 100 miljoen mensen zijn wereldwijd bij de handel en verwerking van koffie betrokken. Door de ontwikkeling en implementatie van sociale, ecologische en economische duurzaamheidsstandaarden gaat ALDI samen met andere spelers de belangrijkste uitdagingen van de koffiewaardeketen aan. Door gecertificeerde of geverifieerde ongebrande koffie aan te kopen, komen wij vandaag reeds onze belofte na om steeds meer duurzame koffieartikelen via onze huismerken Markus, Summa en Moreno aan te bieden.

Sinds 2009 is de ondernemingsgroep ALDI Nord lid van het GCP - Global Coffee Platform (vroeger 4C Association) en koopt ALDI ongebrande koffie aan van boeren die bij de productie van hun koffie de 4C-gedragscode naleven. Daardoor ondersteunt ALDI samen met het GCP een duurzame ontwikkeling in de koffiesector.

Meer informatie over het duurzaamheidsengagement van ALDI inzake koffie en over ons internationaal inkoopbeleid voor koffie vindt u hier.