Koffie

Duurzame koffie

Koffie heeft zich ontwikkeld tot één van de meest favoriete dranken in België. Per dag drinken de Belgen zo'n 19,5 miljoen kopjes koffie. Op jaarbasis is dat gemiddeld circa 80 liter koffie per persoon.

 

Wereldwijd is koffie één van de belangrijkste handelswaren. Om eersteklas kwaliteitskoffie aan te bieden, is het proces ontzettend belangrijk. Dit geldt voor alle stappen in de productieketen en begint direct bij het verbouwen van koffie op de plantages. Verder is het belangrijk om te kijken naar een milieuvriendelijk productieproces voor het verwerken van de ruwe koffie, de samenstelling en regelmatige controle van de smaakprofielen en bijvoorbeeld goede opslag en de juiste productverpakkingen.

 

ALDI is overtuigd van de uitstekende kwaliteit van haar koffieproducten en heeft de afgelopen jaren de verwerking van ruwe koffie in samenwerking met diverse koffiebranderijen geperfectioneerd. Wij kopen onze ruwe koffie uitsluitend via geselecteerde koffie importeurs in de beste teeltgebieden van de wereld. Ervaren koffie-experts stellen alle ALDI koffie nauwkeurig samen door voor elk individueel product de juiste kwaliteit grondstoffen bij elkaar te brengen. Zo bieden wij onze klanten een betrouwbare en heerlijke smaakbeleving.

 

Omschakeling naar gecertificeerde koffie voor eigenmerk-producten

De koffieteelt voorziet in het levensonderhoud van circa 25 miljoen kleinschalige boeren in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Wereldwijd zijn meer dan 100 miljoen mensen betrokken bij de handel en verwerking van koffie. De productieketen van koffie kent veel processtappen. Daarbij is het belangrijk om de kwaliteit van de koffie te garanderen en verantwoordelijkheid te nemen voor sociale en ecologische aspecten in de productieketen van koffie.

 

Bovendien is ALDI sinds 2009 lid van het Global Coffee Platform (GCP), een vrijwillige vereniging van koffieproducenten, vertegenwoordigers uit de koffiehandel en -industrie alsook organisaties van de civiele samenleving voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden en de milieubescherming in de koffieteelt.

 

Door het gebruik van gecertificeerde en geverifieerde ruwe koffie zetten wij ons in voor duurzame koffie en bieden wij in toenemende mate duurzame koffieproducten aan in ons assortiment.

 

Onze nationale doelstellingen in één oogopslag:

Om het percentage gecertificeerde en geverifieerde duurzame koffie te verhogen, hebben wij de volgende doelstellingen:

 

  • Wij streven ernaar dat eind 2020 voor ALDI België 50 procent van de ruwe koffie gecertificeerd is volgens UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance of het Europees biologisch keurmerk.
  • Wij streven ernaar om het volume niet-gecertificeerde ruwe koffie in toenemende mate te verifiëren volgens het 4C-verificatiesysteem (voor zover dat mogelijk is bij de bron en in dezelfde kwaliteit).

 

Ons internationale inkoopbeleid voor duurzame koffie

De ondernemingsgroep ALDI Nord is in negen Europese landen vertegenwoordigd met meer dan 70 regionale ondernemingen. Onze internationale uitgangspunten en eisen voor koffieproducten hebben wij als ondernemingsgroep ALDI Nord vastgelegd in ons internationale inkoopbeleid voor duurzame koffie. Deze zijn bindend voor de gehele ondernemingsgroep.

 

Hierin engageren wij ons tot het bevorderen van duurzame koffieteelt en het verbeteren van arbeidsvoorwaarden en leefomstandigheden van koffieboeren en hun families. Internationaal stellen wij ons ten doel dat eind 2016 in alle ALDI Nord-landen minstens 30 procent van de gebruikte ruwe koffie, voor onze koffieproducten uit de door ons gedefinieerde productcategorieën, gecertificeerd is volgens UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance of het Europees biologisch keurmerk.

 

Meer informatie over ons internationale inkoopbeleid voor duurzame koffie:

 

 

Meer informatie: