Informatie
  • ALDI waarschuwt voor valse waardebonnen, wedstrijden of enquêtes
Meer informatie »
kaffeewelt_header_960_328.jpg

De koffiewereld van ALDI

De koffieplant heeft zijn oorsprong in de Arabische cultuur. De eerste koffiestruiken werden vermoedelijk bijna 1000 jaar geleden in de streek van het huidige Ethiopië aangeplant. Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat de benaming 'koffie' afgeleid is van het oud-Arabische woord voor wijn 'qahwah'. Het is dan ook opvallend dat al van oudsher de aanplanting en verwerking van koffiegrondstoffen met het productieproces van wijn worden vergeleken. Het behoedzaam en zorgvuldig telen van het basismateriaal, een complex en omzichtig productieproces voor de veredeling van de natuurlijke grondstof, het samenstellen en regelmatig proeven van het smaakprofiel en een conserverende opslag en verpakking van de koffie zijn - zoals bij een goede wijn - absoluut noodzakelijk om een perfecte kwaliteit te verkrijgen.


In de voorbije decennia is koffie uitgegroeid tot één van de lievelingsdranken van de Belgen.


Van de teelt van de koffieplanten tot de vele verschillende bereidingswijzen vereist de koffieteelt veel zorgvuldigheid, geduld en een grondige kennis van de koffieboon als grondstof.


ALDI is overtuigd van de uitstekende kwaliteit van zijn koffieproducten en heeft de verwerking van ongebrande koffiebonen in de eigen koffiebranderijen in Weyhe bij Bremen en in Herten al meer dan 50 jaar geperfectioneerd. Wij kopen onze koffie enkel via geselecteerde koffie-importeurs uit de beste teeltgebieden van de wereld. In onze koffiebranderijen worden alle koffiemengelingen van ALDI door onze ervaren koffie-experten individueel samengesteld volgens de desbetreffende kwaliteit zodat wij onze klanten een vertrouwde heerlijke smaak kunnen bieden. Vanaf de teelt tot het eindproduct controleren wij bovendien voortdurend de kwaliteit van de ongebrande koffiebonen en verwerken wij de bonen met de grootste zorgvuldigheid. Miljoenen klanten zijn daarom overtuigd van de excellente smaak van onze merken Markus, Summa en Moreno. Regelmatig uitgevoerde producttests door onafhankelijke instanties, o.a. in opdracht van de Stiftung Warentest, bewijzen eveneens de uitstekende kwaliteit van onze ALDI-koffieproducten.


Als een van de grootste Europese detailhandelaars zijn wij er ons van bewust dat bij de productie en de verwerking van onze ongebrande koffie steeds meer rekening gehouden moet worden met de sociale, economische en ecologische aspecten. Sinds 2009 is de ondernemingsgroep ALDI Nord daarom lid van het Global Coffee Platform (GCP) om een duurzame ontwikkeling van de koffiesector te bevorderen. In ons internationaal inkoopbeleid voor duurzame koffie hebben wij ons bovendien concreet tot doel gesteld om het aandeel duurzaam verbouwde koffie voor onze eigenmerkproducten te vergroten.